Процедура проведення тендеру


Тендер розпочинається з оголошення закупівель. Замовник, тобто державний орган, безкоштовно створює оголошення про тендер. Воно публікується відразу на всіх майданчиках, які входять в систему ProZorro. Одним з таких майданчиків є tender.uub.com.ua. В оголошенні зазначаються вимоги до товару чи послуги, до постачальника і різна додаткова інформація. Наприклад, якщо Міноборони вирішує закупити паливо, воно напише про вимоги до його якості, умови поставки і оплати, приєднає до заявки проект договору, який воно має намір підписати, а також виставить ціну, засновану на попередньому досвіді закупівель з урахуванням інфляції.

Зараз в системі зареєстровано 3 000 постачальників, але може бути набагато більше. Тому багато хто намагаємося просувати інформацію про державне замовлення — для цього можна використовувати свою базу контактів, інтернет-рекламу і так далі. Клієнтам зручно отримувати на пошту розсилку про закупівлю товарів, які вони продають. Плата за участь в торгах поки, щоправда, чисто символічна — 175 грн з кожного постачальника. У торгах сумою до 35 тис. грн участь взагалі безкоштовна. Підняти ціну ніхто не забороняє, проте вона все ще тримається на низькому рівні, щоб залучити більше нових користувачів. Але і в майбутньому ціна доступу ніколи не буде дуже високою: майданчики будуть конкурувати один з одним. Більш детальну інформацію про тендери можна отримати тут https://tender.uub.com.ua/pro-prozorro/yak-pratsyuvaty-na-sayti-derzhzakupivel.

Завдяки відкритим торгам якраз і виникає та економія, про яку останнім часом рапортують органи влади. Адже при традиційному форматі торгів ціна рідко опускалася значно нижче виставленої замовником. Коли в тендері беруть участь тільки три компанії, дві з яких — підставні, то, звичайно, про конкуренцію не може бути й мови. Мінекономрозвитку нещодавно оприлюднило статистику, що держзамовники економлять від 4% до 39% від початкової суми торгів, а в середньому витрачають бюджетних коштів менше на 13%. А ось в 2014 році, коли системи електронних торгів ще не було, різниця між бюджетом і фактичною ціною була менше 0,5%.

Як ви можете контролювати законність торгів

Одна з основних ідей, які закладалися в систему ProZorro при її створенні — «Всі бачать все». Тобто, описану в попередньому розділі інформацію можуть побачити не тільки учасники торгів, а й журналісти, громадські активісти та інші інтернет-користувачі. І не тільки побачити, а й проаналізувати. Для цього працює спеціальна публічна система бізнес-аналітики державних закупівель, доступ до якої відкритий для будь-якого інтернет-користувача. Ви в режимі реального часу можете слідкувати, як Міністерство інфраструктури України закуповує електролампочки для своїх приміщень. Спостерігати, як знижується ціна на кожному з трьох раундів аукціону, і через кілька хвилин дізнатися імена переможців закупівель. Самі зможете перевірити всі дані компаній, що беруть участь — де вони зареєстровані, які у них є напрямки діяльності, хто їх керівники і так далі.

Припустимо, ви помітили, що лампочки закуплені за ціною вище, ніж в сусідньому магазині. Або ж виявили, що з трьох учасників тендерів один є основним — публічною компанією з певною репутацією, а два інших підприємства — фіктивні, створені, щоб виконувати роль статистів. Їх засновники — люди без певного місця проживання, з офісом в гуртожитку на 3,5 квадратних метрах. Цю інформацію легко отримати за допомогою запиту в Держреєстр.

В цьому випадку ви можете залучити громадськість, опублікувати інформацію про порушення в соціальних мережах, там їх помітять журналісти. А публікація в медіа — це вже підстава для втручання правоохоронних органів. Вони зобов’язані реагувати негайно, це повинні бути ланки одного ланцюга. Адже громадяни не прийдуть під міністерство і не витягнуть силою того, хто допустив порушення: цим повинні займатися відповідні органи. А громадськість повинна їм допомагати.